Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, oktober 10, 2009

TAO (30) Anti våld


XXX
Den som syftar att hjälpa människors härskare genom Tao
motsätter sig allt välde genom vapen
Sådant leder till vedergällning
Där härar är, där växer tistel och törne
I stora härars spår
följer hungerns år
Den som är klok vinner sitt syfte och intet därutöver
han förlitar sig icke på vapnens makt
Han vinner sitt syfte och söker ej ära därav
Han vinner sitt syfte och berömmer sig icke därav
Han vinner sitt syfte och fylls ej med stolthet därav
Emedan han måste, går han att vinna sitt syfte
han vinner sitt syfte men blir ej tyrannisk därav
Tingen åldras sedan de nått sin fulla kraft
och våldet står icke i samklang med Tao
Det som icke står i samklang med Tao dör ungt.


30
Den som ger sin härskare råd i Tao
vill ej betvinga världen med vapenmakt
Sådan handling blir återgäldad
Törnbuskar gror där härar slagit läger
efter slagen följer år av hungersnöd
Därför skall den dugliga blott sträva efter lösningar
Han betvingar inte

Lösningar utan förhävelse
lösningar utan prisande
lösningar utan försumlighet
lösningar för att de ej kan undvaras
lösningar befriade från tvång

Vad som nått sin krafts höjdpunkt
börjar sedan åldras
Detta går emot Tao
Det som går emot Tao möter ett tidigt slut.


2009
Det blir ofta förvånansvärt (?) god tajming på Tao-verserna och aktuella händelser.
Man besegrar inte talibaner med mer våld. Det inser säkert fredspristagaren också. Den tunga utmärkelsen skapar verkligen förväntingar. (Svenskt upprop)
Sannerligen ett nytt pedagogiskt grepp som nobelkommitten tagit. Att belöna goda avsikter snarare än insatser.

3 kommentarer:

RL sa...

Gandhi OCH Mandela blev onyanserat.
Mandela var i hög grad en fysisk krigare för, om jag minns rätt, ANC.
Mandela visade efter sin fängelse- vistelse en i mina ögon, enastående mental resning!
USA? Terroristretoriken driver krigsbåten framåt ett tag till.
Det tar några år att vända på den skutan. Men nu har vi i alla en Barack i Vita huset.

ERIC SECHER sa...

Hade den gamle Mandela i åtanke.
(Som Ernst Billgren sa i intervjun hos Lasse Bengtsson. Man kan undra om det är samma person som sitter här som började på Valand för 30 år sedan. Vad är jag ?)

RL sa...

Hej Gud
Tack för att Du på ett klokt sätt lät honom landa inom det förståndigas ramar.
Min tanke var att vara krigare för jordens framtids skull och då tänkte jag utmana allt som verkar.
Intellekt över intellekt, poet över poet, organisation över organisation, konflikten löses när du inser att den grupp du tillför är biosfären, Gud är ett överlägset förnuft som uppenbarar sig i världen. Gud över gud.
Det behövs ett nytt huvud högst upp på Totempålen. En natt drömde jag att jag var och simmade i ett badhus. Ur vattnet dök det upp en varelse som sa: "Jag är Kapten Konkurs." (jag värjde mig också)
Först försökte jag dränka honom, sedan försökte jag strypa honom med en stålvajer. Jorden behöver ett världsmedvetande för att överleva.
Jag HAR upplevt att Jorden snurrar under mina valpaktiga lemmar. Jag
har sett hela jorden i pulserande färger och att den söker en bundsförvant i mig.
Man kan tro på gudomliga ingripanden, men detta måste ovillkorligen av många skäl övervinnas.
En dialog om vad Gud skulle kunna vara skulle antagligen spåra ur.

Jag är dig tacksam!

TROENDE ATEIST