Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, oktober 01, 2009

TAO (28) Varande världens dal





















XXVIII
Den som känner det manliga
men håller sig till det kvinnliga
blir till en klyfta genom världen
Den som är bliven till en klyfta genom världen,
han äger den eviga dygden som aldrig sviker
Han återvänder hem såsom ett barn
Den som känner ljuset
men håller sig vid mörkret
blir till ett föredöme för världen
Den som är bliven till en förebild för världen,
han äger den eviga dygden som aldrig felar
Han återvänder hem till intigheten av sitt ursprung
Den som känner äran
men håller sig vid obemärktheten
han blir till en dal genom världen
Den som är bliven till en dal genom världen,
han äger den eviga dygden som ständigt räcker
Han återvänder hem till det tidlöst enkla
Bearbeta det tidlöst enkla, och du kan forma dig verktyg därav
I den vises hand blir de till myndigheter och ämbetsmän
En stor härskare bearbetar dem därför icke vidare.


28
Han som känner manligheten
och ändå håller sig till det kvinnliga
blir dalen som drar hela världen till sig
Varande världens dal
ska den eviga dygden aldrig äverge honom
och han blir som ett litet barn på nytt

Han som känner det vita
och ändå håller sig till det svarta
blir ett föredöme för världen
Varande ett föredöme för världen
ska den eviga dygden aldrig svikta i honom
och han återvänder till det obegränsade

Han som känner äran
och ändå håller sig till förnedringen
blir dalen som rymmer hela världen i sig
Varande världens dal
ska den eviga dygden vara hel i honom
och han återvänder till det okarvade träets tillstånd

När det okarvade träet splittras tas delarna i bruk
När den ädla människan tas i bruk blir han överhuvud
Bästa sättet att karva är utan att splittra.


2009
Slumpen är ingen tillfällighet. Hade ingen aning om vers 28 när jag skrev igår. Timing !
Om jag skulle plocka ut en favorit av verserna hittills så blir det den här.
Stenudds kommentar till de första två raderna:
Ett radikalt yttrande i så gott som varje kultur och tid, sannerligen även i det antika Kina. Lao Tzu vågar ge det kvinnliga företräde så till den grad att mannen borde eftersträva det, som ett föredöme.
(Bild. Möhippa, mitt i natten, i Sudan)

4 kommentarer:

Gissa vem sa...

Buddhas lag, som också kallas Tao, eller vägen, måste vara i funktion...
"Goda och lärda vänner, på vilket sätt är visdom och utövande ett? De är som lampan och ljuset. Endast i verksamhet är de två ett. Ljust är lampans funktion. Så förhåller de sig också med visdom och utövande."
"När bäcken och floden flyter ut i havet förenas de till en enda kropp.
Detta är att se in i sin egen natur"
RL

ERIC SECHER sa...

Vackert !

Anonym sa...

Det är Dig jag skriver Vackert om inte mig. Jag har en . . bit kvar -:)

Visdom och utövande rått doserat sa...

Eric.
Tack för en Zen påminnelse om Tao,
och att jag skrev på ett frimodigare sätt för två år sedan än jag gör i dag!

Insikten gjorde gott och jag kommer nu att skriva ner mina krav på mig själv!

Att Jorden nu är liten och sårbar och kräver vår omsorg kommer jag på ett något mera anspråkslöst sätt, med mindre ilska, att hävda eftersom jag numera har förståelse för att jag själv är en del av problemet.

När lyckan planar ut...:-)

Roland