Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, oktober 04, 2009

Plikten och profiten






















Står och väljer från äppelbordet på ICA. Runt omkring står andra kunder som också plockar upp, tittar noga, lägger tillbaks, tar ett nytt, tittar noga, och lägger i korgen.
Och så kommer jag att tänka på Göran Rosenbergs fina sammanfattning. Om de två världar vi hela tiden lever i. Pliktvärlden och Profitvärlden. Där den senare tagit struptag på den förra.

Sid 203:

Köpslå (på en marknad)
Köpslå (inte om rättvisan)

Konkurrera (för bästa produkt eller ide)
Reglera (för principfasta beslut och förutsägbara handlingar)

Var otålig och illojal och trolös (mot en dålig produkt eller en ohållbar ide)
Var tålmodig och lojal och trofast (mot människor som är beroende av dig)

Förnya (förändra,utveckla, berika det liv som du kan överblicka)
Bevara (värdera det som gör samhället möjligt och därmed det liv som du inte kan överblicka)

Var sparsam och effektiv (för att förnya och förbättra)
Var generös och empatisk (för att vårda, fostra och bevara)

Var självcentrerad (för att göra värdlen till din)
Var självuppoffrande (för att världen inte bara är din)


Bättre kan det inte sammanfattas.

Skulle jag tillämpat pliktmoral i affären hade jag kanske valt de medfarna äpplena - för handlarens skull ?

1 kommentar:

Roland Lidén sa...

De medfarna äpplena som ocksä har goda sidor, kan ju ges ett något lägre värde men ändå ett värde, så blir både äpplena och handlaren och köparen och Jorden gladare.