Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, oktober 06, 2009

Hungriga lejon


















Biverkningarna av medicin 1 måste motverkas av medicin 2, som i sin tur ger biverkningar som måste motverkas av medicin 3. Tio mediciner kanske inte betyder mer än två grundåkommor.
Skall man hålla rätt på alla pillren lägger man dom lämpligen i en s.k dosett.
Att läsa DN, SvD och följa de vanliga nyhetssändningarna ger en del biverkningar. Som jag försöker motverka med ETC och Birger Schlaug.

Här kommer en välfylld dosett av motmedel ur sista numret av ETC.

- Sammantaget minskar skatteintäkterna med 93 miljarder nästa år jämfört med 2005.
- För första gången sedan 90 talskrisen har Sverige högre arbetslöshet än EU-genomsnittet.
- För de dryga 70 miljarder som jobbskatteavdraget kostar skulle 150.000 - 200.000 människor kunna få jobb inom den gemensamma välfärden.
- Kommunikation får 2 miljarder mindre - trots klimatkrisen.
- Sjuka får 9 miljarder mindre.
- Den märkligaste bristen är att den största politiska frågan inte finns på plats. Som andel av BNP satsar Anders Borg 0,21 procent på att rädda klimatet. Det är som man tror att klimatet kan räddas med ord.
- Reinfeldt och Borg sänkte skatten för dom som är innanför och påstod att det skulle inspirera dom som är utanför att vilja komma in. Det är dags att ställa dom till svars för sitt misslyckande.
- Teorin om att hungriga lejon jagar bäst har på nymoderat språk döpts om till "arbetslinjen". ..Hungriga människor jagar faktiskt inget vidare.
- Budgetens huvudspår, skattesänkning, innebär att pengar tas från offentlig gemensam konsumtion, till privat.
- Det är viktigt att komma ihåg att privat och offentlig konsumtion handlar om olika saker. De gemensamma tjänsterna handlar om vård, skola, omsorg, det handlar om att utjämna mellan de som har mycket och de som har lite. Privat konsumtion innebär att den som privat har mycket köper mer än den som har lite. Vi får ökade skillnader.

Jag tror att den borgerlige menar att man bara delvis skall eftersträva ökad jämlikhet. Och att den som inte lyckas, nånstans har sig själv att skylla.
Medan den icke borgerlige helhjärtat strävar efter jämlikhet. Och att den som lyckas, mest av allt har haft tur.

Jag följer min huvudregel. Titta vänster -titta höger - och sen vänster igen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en bra regel för annars kan man bli överkörd.

/ Realist

ERIC SECHER sa...

Precis!!

RL sa...

Hungriga lejon
Tilläggas kan, sabotaget mot Apoteksbolaget, fyrfaldig orättvisa mot sjuka, arbetslösa och pensionärer.
Förbifart Stockholm som redan nu är dummare tänkt än pengahålet i Hallandslåsen. När man nu hade ett plan i luften som såg helikoptern som hade lyft från rånplatsen, varför då hindra den från att på lämpligt avstånd följa helikoptern.
Nästa fråga är, är de tillfälliga störningar i huvudet på vissa som styr våra försvarsbeslut.
Ännu ett orimligt dyrt flygplan där kostnaderna också kommer att få vingar och så vidare...
En regering som kör med dubbel bokföring och talar med kluven tunga - vad bör snarast göras med den? Den nya regeringen kommer mest att få ägna sig åt städning de första året, för att kanske sedan kunna åstadkomma något viktigt. En sak tror jag dock är att vi i mycket högre grad kan lita på den. Valet är inte klart, men att tala sanning, kommer att vara ett av de vinnande recepten!

Andra sidan till sa...

Hungriga Lejon 2
Civilisationen och det rekommenderade allmänna vansinnet för att stå ut med detta är de två grundåkommorna.
Mycken möda använder t.ex. Michael Karnerfors för att tala om kärnkraftens säkerhet. Han glömmer hela tiden bort att tala om avfallet från reaktorn OCH den Omänskliga Faktorn.(KK) Tidigare dumpades avfallet, på många platser rakt ut i havet, nu har många slutat med det eftersom en lag förbjudit detta. I stället finns nu långa tunnlar genom vilket avfallet från land forslas ut i havet och dumpas, eftersom lagen inte förbjuder detta. Jag anser av flera skäl att var generation bör ta hand om sitt eget avfall. Lyssna gärna på KLOTET. Med Karnerfors vill jag aldrig mer ha att göra. Jag påpekade en gång att hans siffror om höga halter av CO2/kWh var helt irrelevanta. För 50 år sedan med en vedpanna i var och vartannat hus och med mycket lägre elförbrukning, blir förhållandet
CO2/kWh i Sverige också högt.
Är detta viktigt när det gäller klimatproblemen eller är det bara den kristna spekulantens broder som har talat. Karnerfors vill inte prata men mig även om han en gång erkände att jag talade för framtiden. Mot Karnerfors är vindbryggan upphissad för gott!
Dialogen med vänner och presumtiva vänner är viktig men också att definiera sina fiender! RL sa:
"Då återstår Neonliberal agenda."

ERIC SECHER sa...

Det är möjligen OK att gå över vallgraven och dra upp vindbryggan om man drabbats av depression.
Men det är inte precis något föredöme.
Människa har en del basala behov. Det mest uttalade, som Lasse Berg brukar påpeka, är gemenskap.

Nisse sa...

Du är grym.
Jag är inte precis något föredöme.
Jag är deprimerad, därför att jag spontant, var ett av solens barn, men sedan upptäckte att jag var Lasse, Lasse Liten och att det psykologiskt sett, har flutit mycket vatten under broarna, sedan Kains tid! Världen är nu större än jag begrep och dysfunktionell.
Din attityd, grymt omtänksam, är något som utmanar mig.
Någon dag kommer jag tillbaka!
Hur skapa gemenskap, den frågan, är nu med mig varje dag!!!