Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, september 28, 2009

Vår beskärda del


Johan Ehrenberg skriver tänkvärt varje vecka i ETC.
Den här veckan kittlade det lite extra.
Och för en gångs skull inte säker på att jag håller med.

Artikeln handlar om frivillighet och tvång. Och utgår från David Jonstads bok "Vår beskärda del ".



Tanken att vi inför en slags krigsekonomi, ett undantagstillstånd, där var och en får sin andel, sin koldioxidranson. Som man sedan kan handla med.
Ehrenberg sågar förslaget, även om man släpper det där med handel.
Ehrenberg tror på vår medvetenhet, att när tillräckligt många går före och visar vägen - så går det vägen.
Kan nog inte riktigt argumentera emot JE.
Men jag är väldigt lockad av ransoneringstanken. Den passar mig...

Inga kommentarer: