Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, september 27, 2009

TAO (27) Den subtila sanningen


XXVII
En god löpare lämnar inga spår
En god talare sätter ingen plump
En god räknemästare tarvar ingen kulram
En god stängare brukar brukar varken lås eller bom;
dock öppnar ingen vad han tillslutit
En god bindare behöver intet rep;
dock löser ingen hans knutar
Den vises värv är sålunda att vara en god hjälpare för människor;
ingen ger han förlorad
Hans värv är att vara en god hjälpare för alla ting;
intet ger han förlorat
detta kallas att tillägna sig Ljuset
Därför skall den gode vara den oskickliges lärare
och den oskicklige skall vara den godes råämne
den som icke aktar sin lärare,
den som icke älskar sitt råämne
dessa är på orätt väg om de än äger kunskap
Sådan är den djupa hemligheten.


27
En god vandrare lämnar inga spår
En god talare stakar sig inte
En god räknare behöver ingen kulram
En god vakt behöver inget lås
ändå kan ingen ta sig in
En god förtöjning behöver ingen knut
ändå kan ingen lösa den

Därför tar den ädla människan hand om alla människor
och överger ingen
Han tar hand om alla ting och överger inget
detta kallas att följa ljuset

Så, en god människa
är den dåliga människans lärare
En dålig människa
är den goda människans uppgift
Den som inte vördar sin lärare
och den som inte vördar sin uppgift
fastän aldrig så kunnig, är han förvirrad
Detta är den subtila sanningen.


2009
När Henrikson använder ordet vis, skriver Stenudd genomgående ädel.
Stenudd anmärker: Ljus används förvånande här, eftersom Lao Tzu i övrigt prisar dunkel, skugga och det undanskymda.
Den här versen är (väl) annars lätt att ta till sig ?
(Bild. Vinkande barn i Sudan)

3 kommentarer:

Nils heter jag också sa...

TAO (2009)

TAO(27)Den subtila sanningen
Om Du fortsätter på detta sättet, så tröttar du till slut ut alla människor, så till den milda grad, att de av pur utmattning sätter sig ner, pustar ut och sedan tar fram kompassen och sätter den på en nivå som inkluderar driften men på en nivå i höjd med näsan som anar och luktar sig till, och i nivå med ögonen som i en dimma ser, och i höjd med hjärnan som arbetar på det!

Enkelt uttryckt, en art som förenar sig med jorden och framtiden och för dess skull anpassar sig till biosfären.
Behövs inte också den burdusa sanningen?!

ERIC SECHER sa...

Inte särskilt burdust. Låter ganska rimligt !

NRL sa...

Du är hopplöst avväpnande!
För egen del vaknade jag med en känsla att ha förnekat mitt eget jag. I en väldigt individualistisk tid, där ett jag som inte beväpnar sig och hävdar sin egen existens går under, så börjar jag förstå hur konflikten och komplexiteten ser ut.
Dina kommentarer har något.
Jag äger inte frågan, är en något äldre person, har inte kraft och makt och gemenskap att ens för en sekund ta till mig tolkningsföreträdet, i en värd som ropar efter min röst som ekar över världen, där jag går fram med min lie och röjer stigar som vi alla kan trampa fram på.