Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, september 09, 2009

Mysteriet




Så här skriver Stefan Stenudd på sidan 136 i " Tao te ching - taoismens källa " .



För Lao Tzu är mysteriet något som den ädla människan förnimmer och böjer sig för, hon söker varken kontroll över eller delaktighet i det. För henne är det nog att hänföras av Vägens och dygdens skönhet, och stillsamt låta sig föras fram i livet av dess milda majestät.
Visst är denna fridsamma underdånighet ett slags religion, fast den varken behöver kyrka eller präster, varken offer eller späkelse. Det är en dyrkan som inte låter sig flyttas från sinnets inre ro till någon piedestal.

Läsaren må fnysa eller fångas, avfärda eller förtjusas, men Lao Tzu kräver inte underkastelse, absolut ej heller den slags foglighet som gör minsta ifrågasättande otänkbart. Varje människa kan i lugn och ro låta boken om Vägen och dygden ta precis så stor eller liten plats som den lockar just hennes eget huvud till.
Det är en sällsynt följsamhet hos en urkund. Gynna och ej skada !


Jag tycker det är tilltalande.

16 kommentarer:

RL sa...

Det är inte antingen eller att leva här och nu och att skapa Jordens framtid.

Det handlar bara om att ibland vara i tjänst hos sig själv och ibland icke!

Kan det vara TAO på norrländska?

RL sa...

Att orka se båda stränderna samtidigt, kan också vara en bild. Att orka leva mitt på bron är en annan bild i en motsträvig värld.
Att få något att röra sig. Att vara en grogrund för världen. Att vara poet i en besvärlig tid.
Rolf Edberg är en av vår tids poeter. Jag kommer inte undan ansvaret, men jag försöker sprida ut det på så många som jag någonsin kan. Det är min metod för att ge mitt förstånd den välbehövliga vila som det behöver.

Ju fler människor som tar ansvar för vår fortsatta framfart, desto enklare blir det att leva!
Du ville ha en bekvämare framfart, men den är nu stängd!!!

ERIC SECHER sa...

" orka leva mitt på bron ",
" att vara grogrund för världen "
" poet i en besvärlig tid "

kanske pretentiöst ?
men vackert !

tack

God Jord sa...

Kanske pretentiöst?
Suveränt!

Jag blev så full i skratt, så jag fick torka tårar!

Sådana kommetarer och flera dagar är räddade!

Och Vackert!

Och TACK!

Och nu kommer det igen.
Nu går jag och hämtar en handuk!

Nu tittar på din sammanfattning.

Har jag verkligen skrivit detta.

Tack och Godnatt!

Anonym sa...

Att skapa ett liv på bron
Att välja en egen väg som andra kan följa (utan att ödelägga planeten)
Att använda orden

Jag bara provar

Anonym sa...

KGB, CIA, USA, EU, PÅVEN.
Förlåt eller Ni kan dra åt helvete.
Jag funderar på saken.
Kan det vara så att ni har bidragit till världens framgång eller medverkat till att vi nu står inför en uppgift som vi kan kalla det planetariska provet.
Vilket hemligt maskineri kan rädda er om ni befinnes skyldiga till att redan nu medverka till Jordens undergång. Er konsumtion är skyhögt över vad den här planeten tål. Er livsstil är ej förenlig med fortsatt liv på Jorden!

Tjenare RC

Anonym sa...

Provade

I lugn och ro sa...

Varje människa kan i lugn och ro låta boken om Vägen och dygden ta precis så stor eller liten plats som den lockar just hennes eget huvud till.


-:)

Anonym sa...

Ju mindre böcker ju behändigare.

ERIC SECHER sa...

Nu tror jag det finns en som behöver vila !

Plockade fram Vid trädets fot av Rolf Edberg ur bokhyllan.
Tveklöst en av de som blir kvar efter hårdgallringen.

" Vad vi erövrat för den systematiska tanken, har vi förlorat i omedelbar livsupplevelse. Språket har vidgat våra möjligheter till orientering och överblick, men det har samtidigt gjort människan till fånge i hennes egen symbolvärld."

" En väg som andra kan följa ".
Att föregå med gott exempel, att leva som man lär, uppfattar jag som helt avgörande. Avgörande för trovärdigheten.
Där vinner de som menar att vi skall tuta-på-som-förut . De är ärligare med vilken omställning de är beredda på för egen del. De inser, och erkänner, att de inte är beredda på någon uppoffring alls.

RL sa...

Nu förstår jag en som verkligen har förlorat i omedelbar livsupplevelse.
Nu tar jag en lång promenad medan Solen ännu lyser. Du är tänkvärd!

Roland sa...

Jag kan inte göra mig kvitt mina insikter. Min förhoppning är att kunna bli ett VI i världen, eller på Jorden, eller att det är VI som är planeten. Jag tar en lång promenad i morgon också. Jag begriper hur det slutar. När jag blir nog syresatt, så sitter jag på månen och sprattlar med benen och predikar för Jorden. Och jag kommer aldrig att förstå att jag är galen. Tack för omtankar och ha det bra!

ERIC SECHER sa...

Tack själv !

"Verkligenheten är en väv av evig förändring
Genomträng den och nå lugnet bortom"

(står det på en pelare vid hissen upp
till vårdavdelningarna).

Kanske kan vara något ?

Anonym sa...

(står det på en pelare vid hissen upp
till vårdavdelningarna).
HaHa! Förstod Du vitsen?

ERIC SECHER sa...

Nej.
Himmelska vårdavdelningar ?

RL sa...

Din tolkning är skyhögt bättre än min självbespegling. Det var icke så, men nu finns Himmelska Vårdavdelningar.
Nu far tankarna iväg, i fortsättningen finns orden och det har varit nog roligt, för i dag!