Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, september 26, 2009

Livsstilsklättrare


Läser i DN att världens bäste klättrare, Chris Sharma, är på besök i Sverige. En legend i branschen.

Ryktbarheten har han inte nått genom att tävla. Visst har han vunnit tävlingar, men Sharma är vad klättrarna kallar livsstillsklättrare. Han klättrar för sin egen skull, inte för att jämföra sig med andra. Och just detta är poängen för de flesta - i Sverige är det bara 3 procent av klättrarna som tävlar. Det är också livsstilsklättrarna som blir de stora stjärnorna.
Olika klättringsleder har olika svårighetsgrad, nya kan komma till i takt med att klättrarna hittar dem och de som är ute i lederna håller varandra underrättade om vad de klarat av. Sharma klarar mer än de andra, och han gör det utan att egentligen träna.
.
Taoism ? Absolut.

4 kommentarer:

Klart att det är RL som sa...

TAOism med råge.
Bryta ny mental mark.
Våga utmana för att få en högre och vidare utblick, men också kunna återvända till basstationen innan kvällen.
Fanatiskt självförtroende, måste jag ha så länge som jag är ensam om min världsbild. Du godtog ordet och det är jag tacksam för. Nu när jag har sett mig om på din blogg, så ser att förutom läggning så har du också fått en utbildning, i att se oss där vi är.
Jag tittade nyss på: Här har du ditt liv. Dagens gäst var Jan Eliasson som är min favorit.
Något att tänka på, han har sympatiskt inställda personer runt omkring sig. Jag har nästan bara fiender runt omkring mig.
Undrar om jag själv, har bidragit till detta? Nästa steg?

Anonym sa...

De som klättrar med stil blir stora stjärnor. Jo jag förstår, men jag var så nöjd med mitt eget bidrag, att det tog en stund innan jag var öppen för ditt bidrag!

Livsstil på framtidens villkor, borde kunna bli en LÅNGKÖRARE!

ERIC SECHER sa...

Inbillade fiender ?
Tror att folk värjer sig för människor med mycket stark övertygelse, som är helt säkra på hur det förhåller sig, som är fanatiska. Det skrämmer, utan att man för den skull har pekat ut sin fiende.

Det svåra är att få till ärliga samtal där man vill förstå varandras synpunkter. Vi är alla människor med väldig liknande förutsättningar. Men ibland har man känslan att det är svårare att förstå en annan människa än att förstå hur hunden känner sig.

Kan du inte gör en lista över tänkbara förklaringar till att folk i allmänhet inte köper din "Kapten-Konkurs-Tes." ?

RL sa...

Inbillade fiender?
Du är mycket pedagogisk och jag anar också en omtanke bakom detta som jag uppskattar. Det är inte bara skalpellen som är skarp!
Jag är skyldig mig själv och Andra, svar, de kommer så småningom.