Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, september 20, 2009

Civilkurage














Hörde för ett tag sen att justitieministern vill lagstifta om civilkurage. Skyldighet att ingripa vid oegentligheter.

Konststuderande Anna Odell skriver i dagens DN med egna ord om sina erfarenheter. Bl. a om hur hon 2006 på Liljeholmsbron ser en kvinna som är i färd med att hoppa. En man försöker avleda kvinnan. Men själv "klarar" hon, Anna, inte att stanna.

I kväll stannade jag till vid Seven-Eleven på Nytorgsgatan. Mitt emot ligger Stadsmissionen. Där folk har lämnat plastpåsar med begagnade kläder utanför porten.
Nu var påsarna upp-sprättade och ett gäng yngre tjejer var i full fart med att plocka fram de bästa plaggen.
Inte är jag säker på om detta är stöld eller kanske i sin ordning .
Men det stör att jag inte gick fram. Utan bara tog ett kort.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad händer?
RL

ERIC SECHER sa...

Skämmas ?

Anonym sa...

Riktigt illa dr Secher. En kurs i civilkurage vore nog på sin plats.

RL sa...

Många bilder från vår tid ger mig en känsla av att det finns tendenser som jag ingenting kan göra någonting åt. Om jag skulle ha gått fram till dessa flickor och ställt några frågor så skulle jag bara fått bekräftad en del förutfattade åsikter som jag hyser om svartklädda unga flickor. Men nu kan vi inte vara säkra på hur det förhåller sig genom att du inte gick fram. Det är möjligen, kanske, eventuellt, det enda du något kan skämmas för.

ERIC SECHER sa...

Anonym 1.29
Instämmer!

RL.
"Tendenser som jag inte kan göra något åt".
Vi ägnar timmar varje dag åt att sitta vid tangentbordet. Och tror att vi kan påverka. Men praktiskt handling, där ute på gatan, det sitter hårt åt.
Den här bristen på kurage kanske har samröre med vår oförmåga att göra upp med en ohållbar livssstil ?

RL sa...

En förmåga att göra upp med den ohållbara livsstil som hela världen ägnar sig åt kräver kurage.
Om du och jag bara skulle gå ut lite för hårt, för långt ner i pyramiden så är jag rädd för att Basen skulle korsfästa oss -:)

ERIC SECHER sa...

Basen och toppen på pyramiden. I basen finns det stora flertalet (?). Som menar att vi kan köra på som förut ? Som menar att vi inte kan köra på som förut men att de inget kan/vågar göra ?
Vad har det stora flertalet, basen i pyramiden, egentligen för inställning ?