Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, augusti 24, 2009

TAO (12) Leder vilse


XII
Färgernas femtal bländar människans öga
Tonernas femtal dövar människans öra
Aromernas femtal avtrubbar människans gom
Kappritt och jakt förvildar människans sinne
Kostbara skatter håller människan i ständig ängslan
Därför sörjer den vise för sin invärtes människa, icke för sitt öga
Det senare gynnar han icke men väljer den förra.


12
De fem färgerna förblindar ögat
de fem tonerna dövar örat
de fem smakerna trubbar av tungan
Ritt och jakt gör sinnet vilt
Värdefulla ting leder vilse

Därför leds den ädla människan av vad hans kropp behöver
inte av vad han ser
Han avstår somligt och väljer annat


2009
Vilseledd sa Bill. Vilseledd var ordet sa Bull.
Behov. Inte efterfrågan. Sa Rosengren.

2 kommentarer:

RL sa...

Jag såg den innersta kretsen i går kväll. Det handlade och handlar om CIA:s framfart. Det är dumt att se sådant sent på kvällen om man vill ha nattro. Det är inte TAO att utmana den högsta makten men nödvändigt. Givetvis ska vi leva TAO de allra flesta dagarna om året. På vilket sätt det fungerar att utmana di högsta makterna, som har fallit från sin latitud grunnar jag på ett tag till!
Under tiden kommer jag att ta dina förslag ad notam. Jag börjar med Gryning över KALAHARI!

rc sa...

Du kan aldrig bevisa att RC är jag. Förlåt! Roland Lidén.