Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, augusti 31, 2009

Money as debt












Nedan min kommentar på Birger Schlaugs hemsida för några dagar sedan, i en yvig diskussion om klimat, konsumtion och tillväxt.

"Intressant (och nytt för en okunnig fältskär) att följa era utläggningar om skuldsättning.
Men vad är ruta 1 ? Är det inte, nånstans, den enskildes beslut i vilken utsträckning man vill skuldsätta sig ? Eller finns inte (längre) det fria valet ? ...och så är man blixtsnabbt inne på Birgers favorit - de 60 miljarderna på reklam.
Staffan Burenstam-Linder och hans resonemang om effektivitetshöjningskrav på ALLA områden ger (för mig) en rimlig förklaring till varför vi tvingas in i ökad konsumtion. Och ökad skuldsättning. Det låter mer som ruta 1."

Ikväll har jag sett filmen "Money as debt". Den har legat som ikon på datorskärmen en längre tid. I väntan på tillräcklig tid och vakenhetsgrad.
Efter 47 minuters mangling i grundläggande ekonomi är jag verkligen beredd att ta tillbaks ovanstående kommentar.
Our banksystem is ruta 1.

Ordination
En stark kopp kaffe, en skön fåtölj och 47 minuters ostördhet.
A short time for a big change.

2 kommentarer:

Farfar sa...

Hej Eric!

Kul? att du börjat inse det orimliga med politikernas dravel om tillväxt. Ju fler som inser detta dess bättre. Det finns en ny rörelse i sverige som heter Transition Sweden, jag är själv medlem sedan en tid tillbaka. Jag vill tipsa om en sevärd länk som beskriver det fullständigt orimliga med exponentiell tillväxt varar visserligen en timma och fyrtio minuter men du kommer inte att ångra en sekund av det.

http://www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkpBSY

Albert A. Bartlett har på ett mästerligt sätt dragit samma föredrag i bortåt trettio år, så prata om föregångare.


Stort lycka till.

ERIC SECHER sa...

Stort tack !!!
Har laddat ner - spar den till helgen.