Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, augusti 27, 2009

Lean- production


" Lean production" är ett inneord för att organisationen skall utnyttja sina resurser optimalt. Den negativa tolkningen är att arbetsgivaren skall krama skiten ur personalen. Den positiva är att kunden/patienten får mer valuta för ( de begränsade) pengarna.

För tillfället är kirurgisk behandling av övervikt (gastric by-pass) en storsäljare. Ett standardiserat ingrepp som brukar ta 60 minuter. Igår var det olika omständigheter som gjorde att en av operationerna tog 104 minuter. Trots svårigheterna var vi helt tillfreds med slutresultatet. Gott och väl.

Halvt på skämt, halvt på allvar (präglade av lean-produktions-atmosfären) tänkte vi tanken att någon övervakare (sjukhuschefen) satt vid en skärm och såg förseningen.

- Den sista operationen tog 104 minuter. Vad har du för förklaring ?
- Patienten hade en besvärlig anatomi och vi lyckades inte riktigt med titthålsplaceringen.
- Dina kollegor har aldrig haft operationstider över 90 minuter. Hur förklarar du det ?
- Nästa operation tog 55 minuter......
- Det är inte svar på frågan !
- Nehee... sjuksköterskan var lite ovan och vi tog några extra prover från levern.
- OK. Du har säkert alla möjliga förklaringar. Men du måste förstå att om operationerna tar så här lång så missar vi en operation per dag. Ddet har vi inte råd med. Jag hoppas du förstår vad jag menar ?
- Ja, jo...
- Seså, se inte så bekymrad ut ! Du tar nya tag så blir allting säkert bra. Ha en bra dag !

4 kommentarer:

Anonym sa...

Dä ä kapitalismen, eller är det tidsandan, eller är det kaos som härskar, eller är det inget att göra något åt, eller är det jordens sista tid eller strid, eller är det sjäva JÄVULEN som styr? Vad gick åt skogen när apan lämnade träden! Varför ska jag ta hand om min broder när jag måste kolla på ekonominytt hur mina aktier går upp, medan Jorden går ner sig!

Anonym sa...

Förstår vad du menar.
Man får inte vara trygghetsnarkoman!

Anonym sa...

Jag har gett dig vinkar om varför du låter dig luras. Sedan dyker du upp på BS:s blogg och spelar ovetande. BS ger ett alldeles lämpligt svar. Oroa oss inte för mycket människan är inte galen, bara litet!

ERIC SECHER sa...

Spelar ovetande ?