Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, augusti 03, 2009

Keynes barnbarn


Den har legat till sig ett tag. Men nu blev det sträckläsning. "Keynes barnbarn" (2006) av samhällsforskaren Christer Sanne. Lättläst, nyanserat, realistiskt. Och upplyftande.
Utgångspunkten är (förstås) att vår nuvarande livsstil inte är långsiktigt hållbar. Sen följer en grundlig genomgång, med historiska tillbakablickar, av vårt förhållande till behov, välstånd-välfärd-livskvalite, arbete och konsumtion.
Ett nyckelbegrepp som återkommer är "back-casting": att utgå från det önskade framtida tillståndet och redovisa vad som krävs för att nå dit ( i motsats till prognoser, forecasting, som visar vart utvecklingen bär).
Sanne tycker vi är lite korkade som inte utnyttjar ökad produktivitet till att jobba mindre.
Boken avslutas med en "bukett förslag som anknyter till bokens analyser" och "Ett manifest för att sluta slösa".

I mitt nuvarande tillstånd uppfattar jag tveklöst Sannes verk som tillämpad taoism . Lugnt och fint, mitt på vägen

( Boken är kanske någonting för trätobroder Michael Carnefors. Som inte tror att det finns någon "lyckoforskning" och är så uppgiven vad gäller våra möjligheter att ifrågasätta vår nuvarande livsstil.)

3 kommentarer:

Monica sa...

Måste läsas. Den är beställd. För att hamna i min läskö...

Monica sa...

För den som är sugen på fler trätor:

http://tagganer.blogspot.com/search/label/Vindkraft

Lidén sa...

Tillämpad TAOism. Ett nyckelbegrepp som återkommer är "back-casting": att utgå från det önskade framtida tillståndet och redovisa vad som krävs för att nå dit. Nu börar det likna något! Nu får även Darwinarna, ett och annat att lära sig. Kanske även Buddorna måste lämna sina fundament.

MVH

Roland