Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, augusti 17, 2009

Cool it


Inte så påhittigt och kanske inte ens enligt bloggreglerna. Att kopiera kommentarer från en annan hemsida. Men så fick det bli:

" Anonym sa...
....
Tao är knappast balans genom att inbilla sig att det redan finns balans, att folk ska lugna ner sig så blir allt bra. (Det ger möjligen egocentrisk balans.) Tao är en uppmaning: handling kan (åter)skapa balans, men då krävs det jordnära perspektiv. Att klaga på dem som polemiserar med att själv skicka ut en klagan över huvudet på dem är inte särskilt konstruktivt.

13 augusti, 2009 07:25

Eric Secher sa...
...
07.25 Som jag uppfattar taoismen så erbjuder den en möjlighet som vi inte ofta beaktar. Nämligen att inte fäkta och vifta så mycket, att inte ha ett sånt förtvivlat behov av hävdelse. Saker och ting kan ordna sig ändå. Lite tillspetsat kan man kanske sammanfatta att icke-handling också är en slags handling. Inom medicinen kan detta många gånger vara en synnerligen klok hållning. Behovet av ständig aktivitet, många gånger ren klåfingrighet, med nya mediciner, cellgiftsbehandlingar eller operationer gör inte sällan mer skada än nytta.
Men om man uppfattar situationen som akut så kan naturligtvis den här hållningen uppfattas som opassande, ansvarslös och t.o.m cynisk.
Vet inte om jag hävdat att det "redan finns balans" som du skriver. Däremot tycker jag att vi i större utsträckning skall betrakta oss som biologiska varelser. Biologiska varelser har medfödda, inneboende behov och begränsningar och strävar hela tiden efter balans. Jag tycker vi avlägsnar oss för mycket från det synsättet och betraktar oss som maskiner utan inneboende behov och begränsningar.
Du fnyser åt tanken att vi skall "lugna ner oss". Jag tycker inte det är ett så dumt förslag :)

Inga kommentarer: