Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, juli 06, 2009

Rättelse, mässa och negerstaty.


Tänk om alla var lika slarviga med fakta som jag. Då skulle det gå käpprätt åt helvete. Det är väl poängen med Humanisternas antireligionskampanj: Lance Armstrong kom inte trea utan tia första dagen på Touren. (Och det finns inga vetenskapliga belägg för Guds existens.)
Idag lämnar jag rara Dol de Bretagne, känns faktiskt som "hemma", för att återvända till Paris och glamouren. Deltog igår i en hel söndagsmässa i den medeltida katedralen. Mitt i ceremonin ombads församlingen hälsa och pussa på sina grannar i bänken. Det gick bra, solglasögon i pannan, svarta cykelhandskar och radband från dagis runt handleden till trots. Behållningen var (förstås) den underbara sången, man ryser i hela kroppen. Det där har inte Humanisterna fattat. Eller snarare, hur skall de förklara med vetenskap vad musik kan göra med människor ? Att modern teknik kan påvisa färgskiftningar på magnetkameraskärmen blir inte mycket till förklaring.
På marknaden vid havet köpte jag en negerstaty med bricka som numera ligger överst på pakethållaren. Vacker, tycker jag, men troligen svår att försvara i politiska kretsar.
A bientôt.

Inga kommentarer: