Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, maj 09, 2009

Intuitiv intelligens i Jönköping


En riktigt lyckad dag hos Johannes och hans kirurgkollegor i Jönköping.
Mellan klockan 8 och 9 visade jag mina 298 bilder om känslobaserad kirurgi. Predikanten var i form, publiken var mottaglig och stämningen blev uppsluppen. Att våga lita på sin känsla kanske inte är så flummigt som det låter. Man kommer långt med intuitiv intelligens. Om man lär sig att använda den på rätt sätt. (Rekommenderas; Malcolm Gladwell, BLINK, den intuitiva intelligensen.)
Under dagen smög jag sedan omkring bland smålandskollegorna och det bubblade och puttrade lite varstans i den där grytan som handlar om hur vi egentligen fattar våra beslut. Kul.
Klockren avslutning på Johannes underbara gård utanför Gränna. Grillad fläskkarre, hemstoppad korv och ymnigt därtill.
På morgonen grenslade jag stålhingsten och vinkade farväl till min nestor. Som var i full gång med gårdsarbetet.

1 kommentar:

Monica sa...

Jag läste någonstans att just det där med känsla är den högsta formen av "kunskap", det är all kunskap och all erfarenhet samlad som skapar känslan. Man behöver inte tänka, man bara gör. Ungefär. Tror på det, det funkar oftast.