Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, april 20, 2009

Kognitiv (beteende) terapi


Så blev det en liten släng av meningsfull slump (synkronicitet) igen.
Vid lunchen pratade vi om kognitiv beteendeterapi som tydligen hjälper mot det mesta.
Det slog mig sen att jag inte riktigt vet vad som menas, med kognitiv terapi.
Tar en flukt på Wikipedia där det står att kognitiv terapi tar itu med negativa tankar och känslor. Precis då ringer telefonen. Å skall på sin första intervju för praktikplats och vill ha lite uppmuntran(!).
Jag tillämpar efter bästa förmåga mina nyvunna insikter. Bl.a att hon skall fet-glömma klasskompisen som fått erbjudande om att komma til Å:s favoritplats.
Om en stund ringer väl telefonen igen. Hua, hua.

3 kommentarer:

Monica sa...

Köpte en bok om synkronicitet av Jan Cederquist, "Slumpen är ingen tillfällighet". Har inte börjat läsa den ännu, men den lär åka med på bussen till Frankrike och därmed bli läst. Intressant det där...

ERIC SECHER sa...

Monica, tycker mycket om den boken
(TDA 081125, 090409)

Monica sa...

Skönt, då vet jag att jag har goda lässtunder att vänta på bussen!