Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, mars 11, 2009

Shifting baselines.


Man vänjer sig.
Man blir avtrubbad.
Eller kanske t.o.m hjärntvättad.
Nu har jag lärt mig ett engelskt uttryck för samma skeende, hämtat från miljöforskningen. "Shifting baselines". En omärklig förskjutning av vad som uppfattas som normalt. Kanske uppfattar vi framöver ett scenario där "överflödiga " klimatflyktingar dör i miljontal som helt normalt .(Klimatkrig. Varför dödar människor varandra på 2000-talet - Sverker Lenas, DN-essä. Läsvärt.

På jobbet skiftar vi också baslinjer. Vi tar numera för givet att alla, ALLA, förändringar motiveras med (kortsiktiga) ekonomiska argument. Om någon ansvarig t. ex skulle säga att "det här är visserligen ekonomiskt olönsamt men vi tror ändå det är av värde" skulle jag nypa mig hårt i skinnet.

I andra sammanhang kanske skiftade baslinjer är något positivt.
T. ex att acceptera naturligt åldrande.

(Bilden: från klimatbluffen.blogspot.com !)

Inga kommentarer: