Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, mars 19, 2009

PSA


Det pågår en stor urologkonferens i Stockholm. PSA är förstås på tapeten.
Om 10.000 män testas kan sju liv räddas, visar en ny europeisk studie utgången från Lund.

DN ställde två frågor till några av profeterna på stämman.
1. Har Du tagit ett PSA - test ?
2. Skulle du rekommendera en vän i 50-årsåldern att ta ett PSA- test.

1. Nej, jag tänker inte testa mig. Även om jag skulle ha cancer är risken att dö så liten. Jag hinner dö av någonting annat.
2. Han måste ta ställning själv. Jag råder honom att väga in faktorer som att risken att en eventuell prostatacancer är livshotande är minimal. Risken är däremot stor för en cancerdiagnos som i onödan leder till ångest, behanadlingar och biverkningar.
(Jan-Erik Damber, professor i urologi på Sahlgrenska Akademin).

1. Ja, det är klart. Jag har testat mig sedan början av nittiotalet. Jag måste ju tro på det jag jobbar med.
2. Ja, jag rekommenderar honom att ta testet. Forskningen talar för att det räddar liv. Det räcker.
(Per-Anders Abrahamsson, professor i urologi vid Lunds universitet).

En engelsk och en ungersk urolog hade låtit testa sig. Men de tänkte inte göra om det...

Tydligare än så blir det inte.
Det finns inga objektiva sanningar.
Det finns lika många världar som det finns människor.
Tro inget annat.


(Bilden från prostatcancer.nu)

Inga kommentarer: