Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, mars 02, 2009

På gott och ont


Igår blev det en skidtur på Sickla-Järlasjön, promenad över till Duvnäsviken och vidare mot Skurubron där segelbåten ligger upplagd. Mitt i Skurusundet är en ränna tvärsöver med öppet vatten.Tog mig friheten att skida upp på en av de vackra strandtomterna för att komma torrskodd fram. Ungefär där hör jag nyheterna för andra gången. Förstanyheten för dagen kommer från Världscancerfonden.
En tredjedel av alla nya cancerfall( ca 40.00 per år) skulle elimineras om vi följde några enkla råd.
- Det är samma råd som vi fick av mor när vi var små, säger professorn i epidemiologi, Anders Ekbom.
- Ät upp grönsakerna, ut och spring, börja inte röka och sitt i skuggan.

Men rapporten menar att vi inte klarar att ta det ansvaret själva. Vi måste få hjälp. Ungefär som vi fick med rökningen. Regler och förbud. Och kanke priser som avskräcker.

Vår Herre har utrustad mig med en skaplig envishet, förmåga att fullfölja, att inte ge upp. Och att stångas med beroende.
Det är på gott och ont att ha en sådan karaktär.
Under det sista året har jag träffat många människor som är matmissbrukare. Som Vår Herre inte utrustat med den tjurighet som krävs. Dom opererar vi med gastric-bypass. På gott och ont.

Var går egentligen gränsen för individens ansvar?
Hua, hua. Svår fråga.

Inga kommentarer: