Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, mars 15, 2009

H&M&S


Klockan åtta imorse blir jag väckt av syster S på intensiven som skriker i telefonen att jag måste komma. Det har hänt något förfärligt.
Tror förstås att någon av patienterna störtblöder eller kippar efter andan eller något annat livshotande.
Men icke. Syster S har blivit osams med patient H. Så till den milda grad att H och flickvän M, som sover i en säng bredvid, hotar att lämna sjukhuset.
H är 30 år, rullstolsbunden och behandlad flera gånger för cancer. Nu är han nyopererad.
M läser till advokat och vill ställa upp på sin blivande man.
H och M pratar på bruten svenska.
Syster S har jobbat fyrtio år på sjukhus och vill inte bli tillrättavisad.

Som jourhavande medlare försöker jag övertyga H&M&S att alla vinner på försoning.
Efter en halvtimmes diskussion tar syster S och H varandra i hand. Och lovar lägga trätan bakom sig.
En bra avslutning på jouren.

Inga kommentarer: