Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, juli 02, 2008

På grunda vatten



Runt ön där vi hyrt vårt sommarställe ligger vackra badklippor. Men också lömska grund och grynnor. Därför sitter jag på Designtorget i Sickla köpkvarter och bläddrar i en påkostad katolog från GARMIN över marina GPS. "Koppla av och njut av tillvaron så tar vi hand om resten". Själv var jag mer inne på att läsa sjökortet (från 1981), hålla utkik och kanske få nån liten grundkänning ibland. Det tycker inte resten av familjen är någon bra idé. 4895:- för den billigaste modellen plus 1950:- för den s.k programvaran dvs sjökorten. Man skulle ju kunna jämföra kostnaderna för GPS med kostnaderna för en rejäl grundstötning. Men så kommer jag, för vilken gång i ordningen?, att tänka på David Eberhard. I trygghetsnarkomanernas förlovade land kan man nämligen aldrig gardera sig tillräckligt mycket mot faror.
I sanningens namn fick jag av E för många år sedan en enklare variant av GPS (utan färggranna kartor, bara koordinater), tänkt att minska mina för(v)irrade cykelturer. Den har hittills legat undanstoppad i en låda. Får väl som om inlandsisens spännande lämningar nu får mig att falla till föga.

Inga kommentarer: