Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, maj 28, 2008

Aschberg, far och son

Nog är det märkligt det där med kändisskap.Istället för att intressera mig för patienterna blev jag hängandes över Aftonbladet på intensivvårdsavdelningen. För att läsa Robert Aschbergs redogörelse för sin fem timmar långa lungoperation. Inga poänger alls, annat än att det var kändisen Robert Aschberg som varit föremål för ingreppet. Och naturligtvis precis så där grabbigt som man förväntar sig av en machokille. Operatören Lotta Orre är Sveriges vassaste thoraxkirurg, snittet är 22cm långt och det blev långpromenad på en mil efter fyra dagar osv, osv. - Nej tacka vet jag pappa Sven. Pappa Sven Aschberg var min första kirurgchef på Nacka sjukhus för tjugofem år sen.Händig som få, ohyggligt envis och ett stort stort hjärta som tog över när alla andra för länge sen gett upp.Men aldrig aldrig någonsin det minsta behov av att framhäva sig själv.- Robban, din lungoperation hade varit en baggis för farsan. Skriv om honom istället!!

Inga kommentarer: