Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, april 02, 2008

Erland Cullberg


Allting kanske till sist handlar om ärlighet och äkta vara. Det finns mycket att läsa om att vara ärlig mot sig själv,inte så mycket om att vara ärlig mot andra.
Erland Cullberg är konstnär. Erland Cullberg är också schizofren, vilket betyder att han har föreställningar om världen som inte stämmer med hur majoriteten av oss andra uppfattar världen. Att vara schizofren betyder också mycket ångest.Kanske för att man är så ensam om sin världsbild.?
För många år sen försökte jag måla av den schizofrene konstnärens bilder. Det blev platt och helt utan känsla.
Helt nyligen köpte jag på Sollentunamässan en littografi av den ångestfyllde. Inte såg den mycket ut för världen men efter någon vecka på väggen känns den magisk.
Och så gjorde jag ett nytt försök att efterlikna den schizofrene.Och det blev platt och utan känsla. Eller snarare, det blev inställsamt, förutsägbart och inte det minsta magiskt.
Uppriktighet eller anpassning ? Ensamhet eller gemenskap ? Orginalitet eller en i mängden ? Mycket ångest eller bara lite ångest ? Bara och välja.

Inga kommentarer: