Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, maj 28, 2007

En gåta


Fullt av folk i alla åldrar på Ex-libris. Inte den där vanliga lomma-runt-och-titta-stämningen utan mer nu-måste-vi-hitta-något-stämningen. Det var nämligen mors dag. Och vad passar bättre än en bok.Om man nu inte gör det som väl egentligen är meningen - ser till att mamma får en dag utan trista hushålls-sysslor.
Typ 38-åringen och hans tio-årige son slet tag i Sonjas godhet av Owe Wikström. (Fick för mig det berodde på att mamman ifråga hette Sonja). En snabb titt på baksidan och de kom fram till att det var inget bra val. Klart jag ville lägga mig i och säga att det var en alldeles osedvanligt läsvärd och tänkvärd bok som jag precis har läst, men det är faktiskt inte meningen att man skall lägga sig i andras förehavanden på det viset. Så jag tittade ner och fortsatte sköta mig själv.
Det blev Karin Thunborgs kärleksfulla krönikor från Svenska Dagbladet. I fegaste laget kanske. Skam å sägandes blev jag själv inte lottlös. " Kulturgrammatik  -hur du ökar din förmåga att umgås över gränserna " av Gillis Herlitz. Tydligen en klassiker, från det bevingade året 1989, som nu omarbetats. Säkert nyttig läsning för en naiv afrikaresenär. Mitt på sidan elva skriver Herlitz "Jag ber dig nu besvara följande gåta.Vad är det jag sitter i på kvällen, ligger i på natten och tänder pipan med på morgonen? " Det tål att tänka på. Svar i nästa blogg.
Imorgon flyger vi till London för att träffa dotter Sofie och hennes Gaby. Vi ses bara några gånger om året. Dagen vi prickat in behagar kabinpersonalen på SAS att strejka för längre lunchraster. Inte särskilt schysst. Lågprisbolaget Ryanair har varit gentila nog att tillhandahålla en lågprisbiljett för 6120 kronor, med buss från Centralen till Skavsta kl 03.55.
"Värre saker kan hända " låter klyschigt. Men inte desto mindre sant.

Inga kommentarer: