Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, november 25, 2006

Kostvanor


Kom på mig själv imorse med att jag läser inte tidningen så mycket för att få dagens nyheter, utan för att få nya infallsvinklar. Nya infallsvinklar på det här att vara människa.

Jag bläddrar snabbt förbi rubriker om olyckor, övergrepp, terrorism, banala missförstånd, avtalsrörelser, annonser, och förseningar i trafiken. På TV är det svårt att bläddra förbi, men jag har valt att spola Aktuellt och Rapport till förmån för Landet runt.
Skall erkänna att det kan bli besvärande, när alla andra pratar om något jag inte ens hört talas om.

Dagens fynd i Svenska Dagbladet var Charlotte Erlansson-Albertsson, professor i biomedicin. Det handlade om kostvanor, ett ämne som jag i för sig gärna bläddrar förbi. Men när orden "längtan" och "belöning" skymtar i texten, då stannar jag upp. Här har vi något för en sökare !

Hjärnan måste få belöning, det är ofrånkomligt. Men istället för omedelbar behovstillfredsställelse med en stor chokladkaka, så kan man, menar Albertsson, tillfredsställa hjärnan med att längta efter en chokladkaka. När kvällen väl kommer är man rätt nöjd med en liten bit. Listigt !

Låter gnälligt, men så levde vi väl förr ? När frestelserna inte var lika många, när överflödet inte var uppfunnet.
Dags för ett hedersamt återtåg ?

Inga kommentarer: